Start van het tunen
Terug in de jaren ’50 ligt de oorsprong van het tunen, tunen was toen nog niet zo modern en werd toen gedaan doormiddel van onderdelen weghalen of vervangen, zo werden de volgende onderdelen vervangen of aangepast:
- Sproeiers ingeboord
- Achterbanken verwijderd
- Airconditioning verwijderd
- Spoiler op de auto
- Carburateur aanpassen
Eerste onderdeel
In 1953 lanceerde Volkswagen een spoiler voor de Kever, dit was toen een zeer populaire auto. Deze spoiler was bedoeld voor snelheden boven de 100 km/u en hoger, bedoelt voor extra “downforce” op de vooras. Dit was een van de eerste onderdelen specifiek bedoelt voor het tunen van een auto. Later toen de gasprijzen eenmaal waren gestegen ging voor Aziatische-amerikanen hun kleine import autootjes aanpassen. Verder waren er Amerikaanse jongeren in de jaren 50 die ‘muscle-cars’ hadden (zie foto), dit zijn auto’s met een sterkere motor voor extra kracht. Maar voor deze jongeren was dit nog niet genoeg, ze zijn gaan experimenteren met verschillende dingen, zij zijn de gene die begonnen met achterbanken verwijderen en dergelijken. Niet veel later begonnen er bedrijven te komen die onderdelen gingen importeren en maken voor het tunen van auto’s.
Elektronische evolutie
Bosch, Audi, BMW en Mercedes begonnen tussen 1970 en 2000 heel erg te concurreren met elkaar, ze bleven maar nieuwe motoren ontwikkelen, deze werden steeds beter en ze gingen steeds meer elektronica gebruiken. Toch was Mercedes de eerste met een controle eenheid in hun motor, dit was in 1967. In 1970 werden er steeds apartere auto’s aangepast. Ze begonnen sport auto’s te gebruiken en gingen steeds extremere veranderingen toepassen aan de auto’s. Zo werden de complete voor- en achterbumpers, motorkap en ‘side skirts’ eraf gehaald en vervangen door onderdelen gemaakt van glasvezel wat een heel stuk lichter is, ze maakte deze onderdelen ook zeer aerodynamisch zodat alles optimaal is. Bosch kwam in 1975 met een controle eenheid voor race auto’s waardoor race tuning steeds populairder begon te worden. In 1980 begon het tegenwoordig bekende ‘chiptunen’ zich te ontwikkelen, er kwamen steeds meer chip gestuurde auto’s op de markt en iedereen wou daar ook steeds harder mee gaan. Ze gingen dus de doseringen van de brandstof optimaal afstemmen wat zorgde voor verbeteringen in alle aspecten van de motor. Dit deden ze via de ECU, het elektrische deel in de auto.
Tijdlijn van het chiptunen
- 1967-Mercedes – Benz ontwikkelde de eerste controle-eenheid met controle over benzine
- 1975-Een controle-eenheid van Bosch gebruikt in race auto, sport tuning word een hype
- 1980-Regeleenheid Bosch K – Jetronic wordt uitgevoerd voor meer auto’s met benzinemotor
- 1980-Eerste chiptuners gaan chips optimaliseren op elektronische wijze
- 1985-Bosch Motronic uitgerust met EPROM- chip ,op die manier werden nieuwe gegevens opgenomen
- 1988-BMW 324 TD – de eerste dieselmotor met elektronische regeleenheid ECU .
- 1989-Audi 100 2.5 TDI is uitgerust met een elektronisch gaspedaal .
- 1992-Audi 80 1.9 TDI – een nieuw type van het lichaam dat nog steeds in productie .
- 1993-VW Golf 3 ontvangt een licentie van Audi .
- 1997-Bosch EDC 15 – introduceerde een regeleenheid voor de nieuwe emissienormen .
- 1999-Andere autofabrikanten komen met gestuurde brandstofinspuiting, Fiat en Renault
- 2004-Bosch EDC 16 – nieuwe controle-eenheid, die toen al voldeed aan de emissienorm Euro 3&4
- 2006-Siemens eenheid ECU, geïnstalleerd met vaste deeltjes filter in het uitlaatsysteem.